accessibility
Avatar_add_reviewicon-login-arrow-symbolLogOutFull_Menuדפי זהבPointsAvatar_add_reviewAvatar_add_reviewFavoritesMessagesPeopleEdit_detailsHistory

היי אורח

accessibility
שיעורי נהיגה WhatsappFacebookTwitterShare

רפורמת שיעורי נהיגה: משרד התחבורה מציע קיצור דרמטי בהכשרת נהגים חדשים

משרד התחבורה מקדם רפורמה בתחום לימודי הנהיגה, המציעה לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי הנדרש לפני הגשה לטסט. התכנית, שמעוררת ויכוח ציבורי, מבקשת להפחית את העלויות עבור תלמידי הנהיגה, אך מעלה חששות בנוגע לבטיחותם של נהגים צעירים בכבישים - אז כמה שיעורי נהיגה צריך?

בכתבה זו:
המצב הנוכחי בלימודי הנהיגה בישראל | עיקרי הרפורמת קיצור שיעורי הנהיגה המוצעת | נימוקים בעד הרפורמה בלימודי נהיגה | ביקורת על הרפורמה של רגב | השוואה של לימודי הנהיגה למדינות באירופה | תגובת משרד התחבורה

רפורמה המוצעת על ידי שרת התחבורה מירי רגב מבקשת לשנות באופן משמעותי את מתכונת לימודי הנהיגה בישראל. עיקרי התכנית כוללים את הפחתת מספר שיעורי הנהיגה המינימלי הנדרש לפני הגשה לטסט מ-28 ל-22 שיעורים ללומדים על רכב אוטומטי, וכן ביטול הטסט הפנימי. המהלך מוצג כניסיון להפחית את הנטל הכלכלי של לימודי נהיגה, אך מעורר דאגה רבה בקרב גורמי בטיחות ומומחים בתחום התחבורה.

המצב הנוכחי בלימודי הנהיגה בישראל

כיום, תלמידי נהיגה בישראל נדרשים לעבור מינימום של 28 שיעורי נהיגה לפני שהם רשאים לגשת לטסט הממשלתי. כל שיעור נמשך לפחות 40 דקות וכולל גם טסט פנימי לפני ההגשה לבחינה הרשמית. תכנית הלימודים הנוכחית כוללת 48 נושאים למכונית אוטומטית ו-51 נושאים לרכב ידני.

עיקרי הרפורמת קיצור שיעורי הנהיגה המוצעת

הצעת משרד התחבורה היא לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימליים מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי. בנוסף מציעה הרפורמה לבטל את הטסט הפנימי, שנתפס לעתים כהוצאה מיותרת על ידי תלמידים והורים. כמו כן, ההצעה מתייחסת ללומדים על רכב אוטומטי, שמהווים כ-90% מתלמידי הנהיגה כיום.

נימוקים בעד הרפורמה בלימודי נהיגה

משרד התחבורה טוען כי רפורמת שיעורי הנהיגה תסייע בהפחתת ההוצאה על שיעורי נהיגה ותקל בכך על תלמידי הנהיגה והוריהם. הפחתת מספר השיעורים המינימלי וביטול הטסט הפנימי צפויים להוביל לחיסכון בעלויות הכוללות של לימודי הנהיגה.

בנוסף, הרפורמה מבקשת להתאים את המודל הישראלי לסטנדרטים בינלאומיים. במשרד התחבורה מציינים כי במדינות רבות באירופה, מספר שיעורי הנהיגה המינימלי נמוך בהרבה מהנהוג בישראל. כמו כן, הרפורמה עשויה לאפשר למורי הנהיגה גמישות רבה יותר בהתאמת תכנית הלימודים לצרכים האישיים של כל תלמיד, במקום להיצמד למספר קבוע של שיעורים.

ביקורת על הרפורמה של רגב

הביקורת המרכזית על הרפורמה נוגעת לחשש מפגיעה ברמת הבטיחות של נהגים צעירים. עמותת אור ירוק מזהירה כי המהלך עלול להוביל לעלייה במספר תאונות הדרכים בקרב נהגים חדשים.

שיעורי נהיגה

זינוק של 75% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בתאונות דרכים של נהגים צעירים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

לפי נתוני עמותת אור ירוק, 47 נהגים צעירים עד גיל 24 נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024, זינוק של 75% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלה מעלים ספקות לגבי הצורך בהקלות נוספות בתהליך ההכשרה.

כמו כן מתנגדי הרפורמה טוענים כי לא הוצגה חוות דעת מקצועית התומכת בקיצור מספר השיעורים. הם קוראים לשקיפות מלאה בתהליך קבלת ההחלטות ולהצגת המחקרים והנתונים שעליהם מתבססת ההצעה.

גם מורי הנהיגה מביעים חששות כבדים מהרפורמה המוצעת. הם טוענים כי 28 השיעורים הנוכחיים בקושי מספיקים לכסות את כל 52 מטרות הלימוד שקבע משרד הרישוי וכי קיצור שיעורי הנהיגה עלול לפגוע באיכות ההכשרה.

השוואה של לימודי הנהיגה למדינות באירופה

דו"ח רשות האסדרה מציג השוואה בינלאומית של מספר שיעורי הנהיגה הנדרשים במדינות שונות:

צרפת - 20 שיעורים לרכב ידני, 13 שיעורים לרכב אוטומטי.

דנמרק - 16 שיעורי נהיגה (ידני ואוטומטי).

גרמניה - 12 שיעורי נהיגה (ידני ואוטומטי)

קליפורניה, ארה"ב - מינימום 6 שעות של שיעורי נהיגה מעשית.

רשות האסדרה מעריכה כי צמצום מספר שיעורי הנהיגה בהתאם למודל הצרפתי יביא לחיסכון לציבור של כ-326 מיליון שקל בשנה הראשונה ליישום. עם זאת, מבקרי התכנית טוענים כי החיסכון עלול להתבטל אם יעלה שיעור הכשלונות בטסטים.

תגובת משרד התחבורה

משרד התחבורה מדגיש כי הרפורמה נמצאת עדיין בשלבי בחינה וכי היא תידרש לאישור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) לפני יישומה. המשרד טוען כי קדמה למהלך עבודת מטה מקיפה, אך טרם הציג את הממצאים המלאים לציבור.

(צילום: שאטרסטוק) 

scheduleReview
Arrow_Close_partArrow_LeftArrow_moreArrow_Open_partArrow_RightArrow_downX_close_iconSite_menu_infoSite_menu_knowCall_iconלוגוzap_thumbsMap_pinתמונה גנריתVideo_playIcon star empty colorIcon star empty colorIcon star full colorIcon star empty colorאייקון חנויותDone_tofes_iconicon_failSite-menu_pricelistsSite_menu_reviewsSite_menu_search_resultsSite_menu_add_bussinessexpress iconwhatsapp iconhand_click_expressicon_mobile_consult דפי זהבZAPתפריטSearchSearch Footer_searchFooter_toolsFooter_pricelist